Design a site like this with WordPress.com
Aloitus

Juhannusretki Ikaalinen – Pietarsaari 25.-28.6.2021

Teimme Juliuksen kanssa juhannusretken Etelä- ja Keski-Pohjanmaalle. Juhannusaatoksi menimme Ikaalisten kaupunkiin, tutustuimme Toivolansaaressa uimarantaan ja kävimme uimassa sekä näimme myös juhannuskokon vastarannalla kylpylän rannassa. Testasimme myös Kristan (Pärmäkoski) lenkin 1,5 km pitkän vuonna 2018 avatun sprinttiradan. Julius selvisi radasta minua nopeammin 🙂 Yövyimme teltassa rauhallisella Tuomistonlahden uimarannalla, jossa tosin yöllä kävi uimareita juhannusta juhlimassa yöuinnilla. Seuraavana päivänä patikoimme Kalmaan-Kiviniemen 6,5 km mittaisen luontopolun Paskonniemeen asti ja takaisin. Paskonniemessä oli isoja muurahaiskekoja sekä valtava kääpä puun kyljessä. Tapiolanlahdessa oli myös hieno pieni uimaranta. Paluumatkalla löysimme puusta itse tehdyn majan tien vierestä. Näimme myös hylätyn Finlaysonin tehtaan tien vieressä.

Seuraavana päivänä 26.6. jatkoimme Kurikkaan bongaamaan Kyrönjoen uimarannan ja tietysti Juha Miedon tuoreen 2020 rakennetun patsaan kylän keskustassa. Loukajanvuoren näkötorni oli hieno noin 32 metriä korkea torni keskellä peltolakeuksia. 26.6. illalla ajoimme Lappajärvelle Kärnänsaaren kupeessa olevalle venesatamalle yöksi ja 27.6. meloin Oasikselle Kärnänsaaren ympäri. Matkaa tuli noin 17 km. Sää oli melko heikkotuulinen ja helteinen. Kärnänsalmessa tuli heti vastaan suppilautailija 🙂 Kiersin saaren vastapäivään. Eteläpäässä Saloisissa oli kiva hiekkaranta ja laavukin. Melonnan jälkeen toinen espoolainen satunnainen matkailija otti dronella Juliuksesta ja minusta ilmakuvan Kärnänsalmen rannalla. Ajoimme Pietarsaareen yöksi Karhusaaren uimarannan läheisyyteen.

28.6. tutustuimme Pietarsaareen ja kävimme tutustumassa tupakkamuseoon, Westmanin muorin tupaan, kansalliskirjailija Runebergin ensimmäiseen kouluun ja Runebergin metsästysmajaan ulkopuolelta. Pietarsaaren vanha raatihuone on komea rakennus torin laidalla, samoin kuin koko vanha kaupunki muutenkin. Vanhan pappilan puutarha oli myös kaunis ja sokerina pohjalla oli käyntimme Nanoqissa, Suomen ensimmäisessä ja toistaiseksi ainoassa vuonna 1991 perustetussa arktisessa museossa. Alueella oli kaksikerroksinen museotila sekä lukuisia mökkejä, jotka oli rakennettu jäljitellen arktista tyyliä, sisustettu erilaisilla jäätikkövaellukseen, metsästykseen ja kalastukseen liittyvillä alkuperäiskansojen käyttämillä työkaluilla ja sovitettu hienosti osaksi metsämaisemaa. Museo täytti siis tänä vuonna 30 vuotta. Lopuksi kävimme Fäbodan pikkuhiekalla ja isohiekalla uimassa komeilla uimarannoilla.

Julius Ikaalisten Tuomistonrannalla. Rannalla oli valmiiksi asetettu maisematuolikin 🙂
Ikaalisten Oma Tupa
Parkanon kirkon kellotapuli, jossa on lohkeama vuonna 1928 tapahtuneet salamaniskun johdosta.
Loukajanvuoren näkötorni Kurikassa
Näkymä Loukajanvuoren näkötornista
Loukajanvuoren näkötorni ei ole korkean paikan kammoisille…
Kurikan keskustassa Miedon patsaalla
Kyrönjoki Kurikan keskustassa. Taustalla Kurikan kirkko.
Kärnänsalmessa Lappajärvellä
oli kaksisuuntainen melontaliikenne. Suppilautailija tuli heti vastaan.
Saloisten laavu ja pieni hiekkaranta oli Kärnänsaaren hienoin paikka.
Julius Runebergin metsästysmajalla Pietarsaaressa.
Runebergin metsästysmaja sisältä
Julius Pietarsaaren tupakkamuseon ja kaupungintalon edessä.
Tupakkamuseo sisältä. Pietarsaaren tupakkamuseo on Suomen ainoa tupakkamuseo.
Julius Runebergin ensimmäisen koulun edess.ä. Rakennus on Westmanin muorin tupa nimeltään.
Pietarsaaren Rosenlundin vanhan pappilan Aspegrenin puutarha on kaunis kesänähtävyys.
Suomen ainoa arktinen museo Nanoq Pietarsaaressa
Arkstisen museon rekonstruoitu kirkko
Arktisen mallin kajakki
Tapasimme ennen lähtöämme museon perustajan ja johtajan, arktisen vaeltajan Pentti Kronqvistin jolla oli paljon mielenkiintoisia tarinoita omilta retkiltään jäätiköillä.
Julius Juuttaan taistelun muistomerkilla Uusikaarlepyyssä. Teksti on mahtipontisin mitä olen missään Suomessa nähnyt 🙂 Döbeln on todella nostettu jalustalle tämän voiton ansiosta 13.9.1808.

Julius Oravaisten taistelun muistomerkillä Oravaisten taistelutantereentien varressa. Furiirin puustelli eli Vänrikki Stoolin keskus sijaitsee muistomerkin vieressä. Muistomerkki muistuttaa Ruotsin tappiosta Venäjälle 14.9.1808.
Julius Isokyrön keskustassa Napuen taistelun muistomerkillä. Muistomerkki muistuttaa Napuen taistelusta vuonna 1714, jolloin alkoi yksi synkimmistä Suomen historian vaiheista, isonvihan aika, jolloin Pohjanmaata hävitettiin laajalti ja siviilejä surmattiin Suomessa venäläisten toimesta. Isoviha päättyi Uudenkaupungin rauhaan vuonna 1721.

Kristan lenkki – Toivolansaari Ikaalisissa
Paskonniemen lenkkipolku Ikaalisissa

Julkaissut Henri Korhonen

Henrin Urheilublogi. Erityisesti urheiluun ja retkeilyyn liittyvät asiat.