Design a site like this with WordPress.com
Aloitus

Keski-Päijänne 17.7.-18.7.2021

Meloimme Kaj Auran kanssa Sysmässä Keski-Päijänteen saarikierroksen. Viritimme teltan Kärkistensalmen sillan kupeeseen vanhalle lossirannalle mantereen puolelle 16.7. illalla, josta seuraavana aamuna lähdimme kiertämään Vehkasaloa vastapäivään. Vehkasalossa on heti monia korkeita vaaroja. Ensimmäinen sillan alitus tuli Heiderinvuoren kohdalla Pyhätselän jälkeen. Judinsalo tuli seuraavaksi vastaan ja korkeat päijäthämäläiset vaaramaisemat. Seuraavaksi meloimme Hopeasalmen sillan alta, jossa viimeksi keväällä 2020 yövyimme Petrin kanssa. Onkisalo oli myös komea saari, Onkikorkein sekä muut saaren kukkulat erottuivat kauas. Toisin kuin keväällä 2020, nyt Kotkatselkä oli melko rauhallinen meloessamme kohti Keihässalmea. Pidimme tauon Kuikkosaaressa Onkisalon länsipuolella, söimme eväät ja kävimme uimassa. Meloimme Mustassalon pohjoispuolelta Edessalon pohjoispäässä olevaan retkisatamaan laavulle. Rantautumispaikkoja tässä laavulla oli huonosti, mutta kalliolle mahtui juuri kajakki ja juuri yksi telttapaikka löytyi pienen raivaamistyön jälkeen rantakalliolta. Melontamatkaa ensimmäiselle päivälle tuli 40 km.

Sunnuntaina ukkosrintama lähestyi ja puolen päivän jälkeen lännestä Jämsän suunnalta nousi myräkkä, raju tuuli tiiviistii koveneva rankkasade seuranaan. Menimme laavulle suojaan. Ukkossateen hälvettyä palasimme kajakille ja huomasimme uskomattoman onnen onnettomuudessa. Täydessä lastissa kokonaan kalliolla suojan puolella maannut kajakki oli ukkostuulen seurauksen valunut rantaveteen josta kävimme sen vetämässä takaisin. Onneksi ei lähtenyt kauemmaksi! Ukkosen kanssa täysin mahdotttomalta näyttäväkin voi muuttua mahdolliseksi… Meloimme Edessalon kauniista kapeikosta Edessalmesta kohti Haukkasaloa. Haukkasalo on Suomen kolmanneksi korkein saari ja eteläkärjessä oleva Haukkasalo oli komein kalliojyrkänne tällä retkellä. Meloimme selän yli Kärppäsaarten ja Selkäsasaaren väälistä. Tuuli alkoi taas nousta vaivihkaa pohjoisen puolelta ylittäessämme selkää, pääsimme kuitenkin Kaartinsalon ja Haapasalon suojaan ennen Vehkasaloa. Viimeinen Kurjenselkä osoittautui aika haasteelliseksi kun tuuli nousi lisää. Lopussa 8 metrin myötätuuli siivitti menoa mutta tarkkana piti olla ennen kuin löysimme reitin Vähä-Kotkaksen kapeikkoon ja lahteen. Meloimme retken aikana Sysmän, Luhangan, Jämsän ja Kuhmoisten kuntien alueilla. Matkaa toiselle päivälle tuli 27 km eli yhteensä 67 km.

Lähtö Kärkisten salmen vanhalta lossirannalta Vehkasalon kupeesta
Saviselän ja Lehesselän ylitys illalla 17.7.2021. Edessä Kaksoissaari ja kauempana Edessalo.
Auringonlasku Edessalon laavulta
Edessalon retkisatamaan mahtui juuri yksi teltta kallioniemen kärkeen 🙂
Haukkavuori Haukkasalon eteläkärjessä oli komea kalliojyrkänne. 45 metriä korkea järven pinnasta.

Julkaissut Henri Korhonen

Henrin Urheilublogi. Erityisesti urheiluun ja retkeilyyn liittyvät asiat.